کد مطلب:77626 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:138

خطبه 142-درباره نیکی به نااهل











و من كلام له علیه السلام

یعنی از كلام امیرالمومنین علیه السلام است:

«و لیس لواضع المعروف فی غیر حقه و عند غیر اهله من الحظ فیما اتی الا محمده اللئام و ثناء الاشرار و مقاله الجهال، مادام منعما علیهم. ما اجود یده و هو عن ذات الله بخیل!»

یعنی نیست از برای گذارنده ی[1] احسان در غیر مستحق احسان و در نزد غیر اهل احسان، حظی و نصیبی در آن چیزی كه عطا كرده است مگر ستایش لئیمان و ستودن اشرار و سخنان جهال مادامی كه احسان كننده است برایشان، از چه چیز بخشنده است دست جودش و حال آنكه از جهت ذلت خدا بخل ورزنده است[2] و احسانی به مستحق نكرده است.

«فمن آتاه الله مالا فلیصل به القرابه و لیحسن منه الضیافه و لیفك به الاسیر و العالی و لیعط منه الفقیر و الغارم و لیصبر نفسه علی الحقوق و النوائب، ابتغاء الثواب، فان فوزا بهذه الخصال شرف مكارم الدنیا و درك فضائل الاخره.»[3].

یعنی پس كسی كه عطا كرد او را خدا مالی، پس باید بپیوندد و دریابد به آن مال خویشان را و باید از آن مال نیك بكند مهمانی برادران را و باید خلاص سازد به آن مال اسیر و دستگیر شده را و باید عطا كند از آن مال به محتاج و قرض دار و باید صبر دهد نفس خود را بر ادای حقوق و ضرر حوادث روزگار از جهت طلب كردن جزای نیك، پس به تحقیق كه فیروزی به این خصلتها شرف بزرگیهای دنیا و دریافتن نیكیهای آخرت است.

[صفحه 634]


صفحه 634.








    1. املای متن درست است، زیرا «گذارنده » را در برابر «واضع» به معنای نهادن آورده و «گزارنده» به معنای انجام دهنده و گزارش دهنده است كه در مورد سپاسگزار و نمازگزار به كار می رود.
    2. شارح «ما» را استفهامیه گرفته است و شارحان دیگر آن را تعجبیه به شمار آورده اند كه ترجمه می شود: چه دستی بخشنده دارد در حالی كه...!.
    3. در همه نسخه های دیگر در پایان سخن: ان شاء الله.